divendres, 8 de desembre del 2023

TREPITJA FORT

Això dels informes PISA han estat una bona trepitjada a l'ull de poll. Bé, més aviat ha estat un clatellot amb la mà oberta o fins i tot amb el puny tancat. Però de veritat... algú es pensava que aniria d'una altra manera? Poc coneixedors de l'escola d'avui en dia, no?

A hores d'ara tothom que s'assabenta una mica del què passa almón ja sap que s'han publicat els resultats de PISA del 2022 i que han confirmat una baixada espectacular en les matèries avaluades (lectura i comprensió, matemàtiques i ciències). Les reaccions de la població han estat dignes de comèdia: uns posant-se les mans al cap, d'altres dient el famós "jo ja ho deia", i una bona cola posant-se a la defensiva. També cal destacar la reacció del departament d'educació. Sí, sí, aquells empanats que no n'encerten ni una. I com no podia ser d'altra manera, l'han be vessat. Primer va i deixen anar que clar, les escoles participants a les proves, moltes eren d'alta complexitat i que per tant, l'alumnat nouvingut ha fet baixar els resultats. Quins nassos. De seguida han sortit els que expliquen que un cop s'ha seleccionat els centres, el departament pot canviar-ho si no és equitativament representada la població. Per tant aquell argument el què fa és dir en veu alta SOM UNS INÚTILS QUE NO HEM FET LA FEINA QUE HAVÍEM DE FER. No han trigat ni 24 hores en matisar les seves respostes.

Com que al nostre país ens encanta prendre males decisions encara que sabem que no són bones, segurament les mesures que es prendran seran les següents:

- Més formació als mestres i professors (com que no en fan prou, ni de feina ni de formació...)

- Més atenció a l'alumnat, fent-lo centre de l'aprenentatge i que aprengui segons els seus interessos (de debò no s'han adonat que els nanos d'avui en dia no tenen interès per re perquè els mestres no els transmeten aquesta curiositat pel món ja que "els nens/es ho han d'aprendre a la seva manera"?)

- Digitalització de les aules, ja que han de saber viure al món del segle XXI (els contractes milionaris signats amb les empreses tecnològiques no són paper mullat; i que ens nois i noies estiguin amb ordinador a les aules... bé, no ca dir res més.)

En definitiva, justament tot el contrari del què cal fer.

- Els mestres necessiten tranquil·litat. No poden tenir les aules plenes de nens i nenes. Cal una reducció de ràtio si realment es vol atendre bé. A més, prou de formacions de merda obligades, i prou de burocràcia que no porta a enlloc. Ferles programacions de la nova llei impliquen hores i hores de dedicació a uns papers que aquests sí que són paper mullat. Volen que ho fem diferent? Doneu-nos un any per formar-nos, preparar bé el canvi, però sense classes. No es pot fer tot a la vegada, és cremar el personal.

- Els nens i nenes d'avui en dia han canviat els seus interessos. No els sortirà d'ells voler aprendre coses sobre les roques ni la història si el mestre no aporta la part de motivació. Només cal fer una pluja d'idees d'allò que els interessa per veure com n'estan de mancats de models i referents. Ja podem fer assignatura de "Valors" (quins collons) si la societat els inculca tot el contrari.

- I de la digitalització, ja en vaig mig parlar fa quatre dies a MÒBILS. Però l'alumnat amb ordinador a l'aula, sobretot a l'ESO, juga i es distreu. I negar-ho és faltar a la veritat. Ep, segur que hi ha centres que ho fan bé. Però no deuen ser la majoria. Penseu que el 4t d'ESO del 2022 (que va fer les proves PISA), estaven abduïts per les pantalles relativament feia poc temps. Quan d'aquí uns anys es tornin a passar, aquell alumnat portarà immers en les pantalles des de ben petits (5-6-7 anys), per tant, la davallada està assegurada si no hi ha un canvi radical. I aquest canvi és ensenyar a llegir, escriure i raonar. Difícil, eh?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada