dilluns, 4 d’agost del 2014

NO ANEM BÉ

A falta de poc més d'un mes per a tornar a engegar un nou curs escolar, ja m'estic veient a sobre les hores i hores de paperassa inútil i tonteries diverses que haurem de fer enlloc d'anar per feina i procurar que les classes siguin útils i profitoses. Ep, això també ho farem, és clar, però aquí entra en joc la combinació de dues paraules clau: temps i implicació.
Un dia faré un monogràfic sobre la implicació... però emulant a l'exmolthonorable: "Això no toca!"
La qüestió és que darrerament un dels hits educatius, una de les modes és el treball per competències. Un tema apassionant, i que segurament és cap a on hem d'anar en el món educatiu. Però com gairebé tot el què es fa en aquest país, per què fer les coses a poc a poc i bé si es poden fer ràpid (per tant malament)? En un sistema que funciona per assignatures, avalua assignatures, divideix l'horari per assignatures, i que només vol passar proves PISA, com encaixa el treball per competències? De cap manera, ah, sí, en calçador. Es podrà treballa per competències quan:
- l'horari escolar sigui per competències (i no cal que sigui: de 9 a 10h la competència lingüística; no és això, tampoc). Però cal trencar la rigidesa de les àrees tradicionals.
- quan el sistema governant no estableixi les àrees i la seva avaluació
- canviï la formació de mestres vers a aquest canvi.
I ja està solucionat? Tot anirà bé? No, és clar que no! Com totes les modes, seguir-les al 100% és un error. Cal agafar allò bo de tot el què es coneix, i aplicar-ho de la millor manera a cada àmbit. Segur que hi ha escoles que els funciona millor una manera que una altra... doncs endavant, que s'experimenti, es triï...
Ara bé, el treball per competències que es fa actualment a les escoles no deixa de ser una falàcia, ja que es fa fatal, només pel nom.
Copiant un fragment d'un article d'en Luri sobre el tema:
Només sis països de la UE pretenen implantar la programació de competències en totes les matèries i en tots els nivells. Són la República Txeca, Letònia, Espanya, Lituània, Àustria i Polònia. A la resta han començat amb les competències en llengua materna i matemàtiques. I “molts països han preferit centrar-se en una sola etapa i són pocs els que han optat per la incorporació al currículum de totes les competències clau en totes les etapes escolars”.
No fa falta dir res més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada