dilluns, 15 d’octubre del 2018

LA CATEDRAL DEL MAR

No recordo quan vaig llegir el llibre de l'Ildefonso Falcones. En el seu moment es va convertir en un
fenomen editorial. En un país llavors marcat pel fet que les estrelles literàries eren només mediàtiques (ara seria igual però sumant-hi tots els llibres sobre el procés), va causar furor i entre la propaganda i el boca-orella es va convertir en un  hit. Però com deia, no recordo quan el vaig llegir. No va ser durant el seu boom, això ho sé segur; va ser més tard. Em sembla que em va arribar en un intercanvi de llibres de mestres (dels dos o tres que vam fer fa temps), i me'l vaig quedar. Però tampoc me'l vaig llegir llavors. El seu volum considerable em pesava. Però finalment ho vaig fer, i la veritat és que sense recordar-ho com una meravella, sí que tinc records de la història, i fragments que m'han quedat gravats.
Ho he pogut comprovar al llarg d'aquestes darreres setmanes. TV3 ha programat la sèrie de televisió que es basa en el llibre. I com amb la novel·la, no ho he vis de seguida sinó una mica més tard, però no tant com amb el paper.
Tenint present que segur que el llibre és millor que l'adaptació, he de dir que m'ha agradat força com l'han fet. Un entès en l'original diria que hi ha moltes llicències que no s'assemblen en res; i un historiador segurament comentaria que no està del tot ben recreada l'època, i que hi ha coses que no les han fet bé. Però per a un espectador que només busca una bona història i passar una estona entretingut però sense perill de veure programes banals, penso que està molt bé.
Ben interpretat (llàstima d'algun doblatge una mica sintètic), ben lligat, amb emoció, amb interès... I com a fet anecdòtic, per una banda dóna la sensació d'allargar-se, però per l'altra banda, hi ha molts sats en el temps sobtats que de vegades descol·loquen i penses que van massa ràpid. Llavors veus que alguns personatges podrien estar més desenvolupats, però clar, llavors seria més llarga, no? Doncs si a algú li falta "txitxa", que llegeixi el llibre. Ha estat molt bé,  i tenint en compte qui l'ha fet i amb quins diners, encara es valora més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada