dimecres, 31 de març del 2021

PEL·LÍCULES I IRLANDA

L'altre dia, ja de vacances, vaig passar l'estona reveient una pel·lícula que ja havia vist feia molts anys, però que em va venir gust de revisar-la. Es tractava de L'ombra del diable. En Brad Pitt interpreta un guerriller de l'IRA que marxa a New York a tancar un tracte de compra de míssils per la guerra a Irlanda. n un afany per dissimular, s'allotja a la casa d'un policia irlandès, en Harrison Ford. L'amistat que inicien xoca de ple amb la finalitat del seu viatge a Amèrica, i com és de suposar, el conflicte està servit.

La pel·lícula en si no té massa cosa més que això, i la intriga de la trama. Però el rerefons de la lluita irlandesa em va fer recordar altres pel·lícules en les que apareix aquesta guerra, i em vaig adonar que algunes d'elles estan en el meu tot particular, sobretot una: In the name of the father. Aquesta pel·lícula sempre serà una d'aquelles que cal veure de tant en tant per com narra els fets verídics de la injustícia que van viure una família irlandesa acusada injustament. Com en totes les guerres, es demostra que no i ha bons i dolent. Només hi ha víctimes i botxins, i pels dos bàndols.

Un altre film que ara fa moooolts anys que no he vist però que en el seu moment va ser una de les meves preferides és Réquiem pels que van a morir. Allà, en Bob Hoskins interpreta un capellà que rep en confessió l'autor d'un assassinat. Els dilemes clàssics del secret de confessió xoquen amb el penediment del guerriller i la brutalitat de tantes altres persones en aquest conflicte que per fi es va acabar.

I rebuscant, vaig trobar una llista de pel·lícules que parlen en primer o segon pla d'aquesta guerra. Sé que les he vist, però no en tinc cap record especial com si tenia amb aquestes tres (Cry game, Michael Collins, The boxer, Hiden agenda). Dins d'aquesta llista he descobert d'altres més modernes que visiten aquesta guerra i que seria interesant veure-les, ja que normalment estan molt ben fetes, amb mota cura i respecte per les víctimes, cosa impensable si ho fessin a Ejpaña amb els seus fantasmes.

Amb pel·lícules com aquestes o les que expliquen altres conflictes entre països (ara em ve al cap Braveheart, per exemple) sempre tindran una atenció especial mentre aquí seguim fent el paripè i posant en dubte la via Urquinaona per seguir sent submisos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada