dimarts, 23 d’abril del 2019

L'EMOCIÓ D'APRENDRE

Dos dies després d'acabar El dia que Barcelona va morir, enllestia L'emoció d'aprendre, un recull d'històries de persones que en César bona ha conegut en aquests darrers anys. I això ha estat així, no pas perquè sigui una revisteta de quatre pàgines, no (en té 230); no ha estat perquè la lletra sigui grossa; ni perquè l'hagi deixat a mitges, no. Ha estat així per dos motius. Un, està clar, perquè he disposat del temps per poder llegir tranquil·lament (és a dir, vacances). I dos, perquè són històries que enganxen, exemples de vivències que t'atrapen i et porten a llegir la següent, i després la següent, i així contínuament. Està clar que si el món de l'educació no t'importa, aquest llibre i el seu contingut no t'aporta res. Però en el meu cas, he de confessar que la seva lectura m'han fet venir ganes de tornar a l'escola. Sí, tal com sona, per molt pedant que soni. Però és que segons quina història, et remou per dins i et desperta aquell cuquet interior que vol que facis la feina millor, i sobretot, puguis ajudar a aquells que ,és ho necessiten. Ha estat una lectura transcendent.
Les planes d'introducció ja deixen clar el llibre que tens a les mans; exemple de persones que han viscut situacions en què l'educació o el seu entorn han tingut un protagonisme cabdal. Apareixen històries de superació, anècdotes i també mals mestres, o diguem-ne mestres que no voldria assemblar-m'hi gens. Com la mestra de música que li diu a una nena: "Pots no cantar perquè el teu grup tingui alguna opció de guanyar?" O el director d'escola que diu: "A veure com dic als pares de tal nen que el seu filla ha plorat a classe." O el que diferencia entre els bons i els burros, amb aquestes mateixes paraules. Sí, això existeix a algunes escoles. Quina vergonya.
El capítol en què parlen na noia amb dislèxia, la seva mare i la mare d'un altre noi també dislèxic, és una lectura recomanable per a qualsevol futur mestre i també els que estan en actiu per a què tinguem clar què senten ells i les seves famílies davant les nostres típiques paraules, que es transformen en inútils per a ells.
Molt interessant la reflexió sobre el feminisme, el reguetón (no sé ni com s'escriu) i totes aquestes modes actuals que denigren les noies.
I vull reproduir algunes de les frases més interessants enmig de tanta claredat:
- "A dintre meu hi vivia una part no civilitzada, sedegosa de color, de música i de moviment" (Rabindranath Tagore, que a l'escola el van condemnar al fracàs)
- "El teu fill, la teva filla, no seran millors pel fet de superar altres nens. Seran millors quan sàpiguen interpretar el món en el qual viuen i descobreixin que hauran d'interactuar amb moltes persones diferents, com ells, i que cada paraula o cada acte influiran en aquelles persones."
- "Tots els infants i adolescents tenen una cosa que tenim tots els éssers humans: la necessitat de sentir-se estimats, l'anhel de sentir-se escoltats i el desig de sentir-se útils."
- Què és l'èxit? Riure molt i sovint; guanyar-se el respecte de la gent intel·ligent i l'estimació dels infants; merèixer l'apreciació dels crítics sincers i suportar la traïció dels falsos amics; apreciar la bellesa, buscar el millors dels altres; deixar el món una mica millor del què has trobat, ja sigui amb un fill, un tros de terra cultivada o l'esmena d'un problema social; saber que almenys algú ha sigut una mica més feliç perquè tu has viscut. Això és la definició de l'èxit". (Ralph Waldo Emerson)
PAM.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada