dijous, 24 de gener del 2019

COR ENCONGIT

Ahir al vespre vaig creuar-me amb una persona i vaig estar força estona amb el cor encongit. Caminava per la Plaça del Nord quan em creuo amb una dona que empenyia un cotxet amb un nen petit d'un any i mig més o menys. Aquesta dona duia una bufanda groga al coll i jo duia el buf groc que tinc des de que vaig anar a la manifestació de Brusel·les el 2017. Les nostres mirades es van creuar en un breu segon. Per ella, jo era un xicot més. Per mi, ella no era una dona qualsevol.
Era la Txell Bonet, la dona d'en Jordi Cuixart.
Ostres... Se'm va glaçar la sang i em vaig quedar una estona sense respirar. Alguns em van preguntar si li havia dit res. La resposta és que no, i per dos motius. El primer, perquè anant amb el fill, no li anava a dir res davant seu. I segon, perquè de vegades tampoc cal dir res, i més si ets un desconegut. Ja porta prou càrrega a sobre com que tothom li vagi dient coses. Senzillament amb les mirades creuades, ja va saber que comptava amb mi.
Realment, quan et trobes en persona, cara a cara amb algú que està patint la repressió en primera persona, que sap el què és una injustícia, que segur que ha plorat pel seu marit, però que a la vegada ha de mostrar una fortalesa envejada per molta gent, les sensacions que et recorren són múltiples. Te n'adones que tot el què està passant és cert. Que aquesta dona i el seu fill fa més d'un any que no viuen amb el marit i pare. Que per veure'l de tant en tant han hagut de fer quilòmetres i quilòmetres durant molt temps. Són gent real, no són aquelles persones que surten per la tele. Són de veritat. I el què estan vivint és de veritat. Nosaltres sortim al carrer i cridem "Llibertat presos polítics". Després tornem a casa amb els nostres i a l'endemà sant tornem-hi a la feina o on sigui. Ella torna a casa i sap que no pot parlar amb la persona amb qui ha volgut compartir la vida.
La injustícia es transforma en un monstre enorme quan toques la realitat de la Txell i de tantes altres parelles i familiars de tots els presos i exiliats. Una abraçada ben forta per ells i molts ànims. Algun dia la seva vida tornarà a ser normal, i esperem que sigui en un país nou.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada