divendres, 12 de gener del 2024

JA HO DEIA, JO

Encara dura el debat educatiu i polític sobre els resultats de l'informe PISA que es van publicar fa cosa d'un mes i poc. Les darreres proves que s'anaven fent, ja deien que cada vegada s'anava pitjor, és curiós que ara la gent es posi es mans al cap.

Alguns gurús es queixen de que molts opinadors i opinadores aprofiten el moment per les seves causes personals, amb el clàssic "Jo ja ho deia, això!" Puc entendre que els faci ràbia. Però és que... a veure... com ho diria... ÉS QUE JO JA HO DEIA, AIXÒ!

Fa temps que en nota que el tema educatiu (en qüestió de resultats) anava a la baixa. I era especialment preocupant en l'apartat de lectura i comprensió lectora. És evident que no hi ha un sol motiu, sinó que n'hi ha molts: des dels interessos dels nens i nenes a la societat del like; des de la poca lectura que es pot donar a casa amb el malament que es tracta aquest tema en moltes escoles; des del menyspreu als llibres a l'exaltació de tot el que sigui digital... I se me'n refot que hi hagi gent que vagi de moderna i innovadora, però és que el tema addicció a les pantalles és un factor decisiu.

Per altra banda, justament fa 4 anys, el 2020, si recordeu, va tenir lloc un esdeveniment anomenat "confinament". Tots els nens i nenes es van haver de quedar a casa des del març, deixant aquell curs a mitges. I sí, aquell curs es va perdre, bé, podem dir mig curs. Però el següent, tot i ser més presencial, va ser un desastre en molts altres aspectes, així que sí crec que podem parlar d'un curs (no natural) perdut. Total que aquella època, moltes feines que es passaven als alumnes anaven pel classroom. Havien de llegir les instruccions i fer les propostes corresponents. Cada dia, el xat o el correu s'inundava de preguntes dels nens i nenes perquè no llegien bé, no entenien o no se setien segurs amb allò que havien llegit. Total, que en reunions posteriors, jo vaig dir que teníem un problema important en comprensió lectora i que calia treballar en aquest sentit. Però no se'n va fer cas. I suposo que com nosaltres, moltes altres escoles els passà el mateix. Per tant, sí, jo ja ho deia que estàvem malament.

Ara ja està, però no s'ha acabat pas. Aquí deixo escrit que les properes proves PISA, si no es fan trampes o adulteracions, seran pitjors. Segur. Els propers alumnes que les facin portaran més temps vivint aquestes èpoques de llegir menys, de pantalles des dels 6 anys, etc. Per tant, estaran pitjor. Aquest cop ho deixo escrit per poder confirmar sense semblar oportunista que... jo ja ho deia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada