dimarts, 15 de juliol del 2014

L'EDUCACIÓ ACABA SORTINT BÉ

Analitzo una frase que em té capficat de l'entrevista a l'ARA-CRIATURES del passat dissabte. Entrevistaven en Marc Boada (divulgador científic). Amb tot el respecte, sembla una mica un neo-hippy d'aquests que estan tant de moda i que malauradament, penso que el suplement del Criatures n'abusa una mica.
En Marc Boada contesta en un moment donat: "A les escoles es dóna massa importància a la lecto-escriptura. Trobo que a Primària el nucli de l'educació hauria de ser la interacció amb la matèria real. Caldria tocar més les coses i estar menys preocupats per aprendre a llegir i escriure."
Opinió molt respectable, i que en el fons té molta raó. Ara bé, com en tots els temes, les coses no són blanques i negres. Està molt bé reformular el sistema educatiu, l'escola com a tal ha de canviar, etc. El món comunicatiu és ple de gurús dient que cal canviar-ho tot. I aquí és quan arribem al quid de la qüestió: COM? No n'hi ha prou amb la voluntat d'uns mestres que vulguin canviar metodologies. Aquests de vegades poden introduir canvis, però a l'hora de la veritat, les direccions de les escoles volen que quan es facin les competències bàsiques, surtin bé, que el percentatge d'aprovats a la selectivitat sigui el màxim d'alt. Per tant, pensen: "Deixem-nos de provar coses noves, que escriguin bé, que llegeixin, que facin química. exàmens, etc..." No hi ha paciència suficient per veure si amb mètodes més interactius els resultats serien iguals o millors o pitjors. 
Ep, no ens enganyem! I és que un cop escolaritzats, els joves han de saber llegir (comprendre), escriure correctament i sense faltes d'ortografia, i que s'expressin oralment bé. Això és impepinable. Però clar, és que ara mateix, això no passa! Per tant, alguna cosa cal canviar! 
Els grisos, ai...els grisos... Cal pensar en com els nens i nenes i adolescents poden aprofitar al màxim les hores d'escola. Aquestes hores han de ser útils, però també és clar que cal que sàpiguen llegir i escriure. La gran idea "escola lliure, que cada nen aprengui el què vulgui..." al meu parer, és tan perillós com la metodologia tradicional.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada