diumenge, 21 de juliol del 2019

LA LLEGENDA DE SIGURD I GUDRUN

De vegades, la fal·lera de la compra de llibres en èpoques que es preveuen de lectura m'han portat a Els desposseïts, que segur que és molt bona però que no em va enganxar, aquest cop el desencert ha estat amb La llegenda de Sigurd i Gudrun.
adquirir llibres molt bons, dels que enganxen, i altres que no he encertat del tot. Així com l'estiu passat, el desengany va ser amb
Em vaig deixar portar per l'èpica d'en J.R.R. Tolkien. Ja fa anys qeu el seu fill està mirant d'allargar el seu llegat (segurament amb uns beneficis econòmics per la seva butxaca) amb diverses revisions d'històries del seu pare, amb l'ajuda dels esborranys i notes que va deixar.
La inèrcia tolkienana que tinc des de fa anys, em va portar a agafar aquest llibre (que ja feia mesos que l'havia clitxat però esperava el moment). I convençut de tornar a la terra Mitja, i sí, demostrant una completa ignorància sobre cultura germànica i escandinava, vaig agafar el llibre. I què m'he trobat? Doncs el què hi ha són dos grans poemes que Tolkien va recuperar i mirar d'organitzar sobre llegendes germàniques. Els poemes, segur que són genials, però la veritat és que m'ha costat molt seguir-los. Després, hi havia l'explicació de la història feta pel fill de Tolkien, per mirar de fer més entenedora la lectura. I sí, més o menys veus per on van els trets, però és un embolic de mil dimonis.
Es veu una història que escrita en prosa en mans del mateix Tolkien o algun altre escriptor amb cara i ulla hauria fet un text molt emocionant. Però aquest no era l'objectiu. Tolkien es va inspirar en alguns dels passatges d'aquests dos poemes per les seves grans històries. L'únic que va fer va ser recuperar tot el què hi havia escrit sobre elles i mirar de posar ordre.
El llibre, a més, està ple de referències lingüístiques, gramaticals, històriques i poètiques que la veritat, he de dir que em llegia en diagonal, perquè no era el què m'esperava.
Hi ha hagut, això sí, coses interessants. Com m'ha passat ara que estic veient la sèrie de Vikings, hi ha força referències a aquesta cultura escandinava que m'és molt familiar després de la feina que hem fet a l'escola sobre ells. Tornes a llegir noms, llocs, déus que et porten de nou a la feina feta i apresa.
Després hi ha referències justament a personatges que apareixen a la sèrie que he esmentat, i ha estat llavors que he buscat quant de realitat hi ha en aquests personatges. I és clar, finalment, veure com alguns dels conflictes o aventures que passes alguns dels homes i dones que apareixen en aquests cants, són l'origen d'algunes de les històries del Silmarilió. És interessant veure les fonts d'on beuen la seva inspiració els grans autors. Tothom ha de tenir una guspira que és la que després desperta la creativitat i imaginació en el teu propi cervell.
Però una cosa no treu l'altra, estic content d'haver-lo acabat, ja que no m'estava aportant plaer ni ganes, sense desmerèixer que està "literaturament" parlant, molt bé.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada